Dieta, która chroni przed cukrzycą

Dieta, która chroni przed cukrzycą

Dieta, która chroni przed cukrzycąCukrzyca może wcale się nie pojawić, gdy zadbamy o odpowiednią dietę i styl życia. Co powinniśmy jeść, a czego unikać?

Produkty zalecane

Dieta, która ma zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę nie jest restrykcyjna, nie wymaga od nas zbyt wielu wyrzeczeń. Musimy tylko pamiętać, aby jeść pięć niewielkich posiłków o stałych godzinach. Dzięki regularnemu odżywianiu się uchronimy się przed podjadaniem między posiłkami, gdyż poziom cukru będzie utrzymywał się na stałym poziomie. Zalecane produkty to:

–    warzywa i owoce. Idealnie byłoby, gdybyśmy jedli je surowe. Ugotowane lub usmażone mają wyższy indeks glikemiczny. Surowe dostarczają także więcej witamin i błonnika. Dodajemy je do każdego posiłku. Z owoców wybieramy porzeczki, maliny, jabłka, agrest. Mają więcej błonnika, a mniej cukru. Z warzyw sięgamy między innymi po ciemnozielone warzywa liściaste;

–    pełnoziarniste produkty zbożowe: makaron, kasze, chleb i bułki graham. Pozwalają uniknąć wahań cukru we krwi, gdyż mają niski indeks glikemiczny. Zawierają także dużo błonnika i witamin z grupy B. Pomagają obniżyć stężenie glukozy, ułatwiają jej zamianę w energię;

–    olej rzepakowy.

Gdy chcemy ugasić pragnienie, wybieramy wodę, owocowe herbatki, ziołowe napary, zieloną herbatę. Gdy mamy ochotę na słodki deser, przygotujmy go w domu zastępując cukier syropem z agawy, ksylitolem (cukier brzozowy), stewią.

Tych produktów unikamy

Niektóre produkty warto wyrzucić ze swojej diety jeszcze zanim pojawią się problemy z podwyższonym poziomem cukru. Na pewno trzeba z nich zrezygnować, gdy cukrzyca już się pojawi. Z diety wykluczamy:

–    potrawy z ziemniaków. Zakazane są nie tylko smażone ziemniaki, ale także dania z ziemniaków i mąki: pyzy, kluski śląskie, placki ziemniaczane, frytki;

–    słodycze. To nie tylko ciastka, lody, czekolada, ale także miód, soki, owocowe i gazowane napoje, dżemy;

–    alkohol. Najbardziej niebezpieczne są słodkie drinki i alkohol wysokoprocentowy.

Rozwoju cukrzycy można uniknąć nie tylko dzięki diecie, ale także aktywności fizycznej.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz