To warto wiedzieć o cukrzycy

To warto wiedzieć o cukrzycy

Ryzyko zachorowania na cukrzycę rośnie, gdy prowadzimy siedzący tryb życia i mamy nadwagę. Ryzyko rośnie także u kobiet, które w czasie ciąży miały cukrzycę. Poziom cukru można jednak utrzymać w normie.

Regularne badania

U osób zdrowych poziom cukru we krwi nie powinien przekraczać 100 mg/dl. Jeśli wynik jest podwyższony, nie świadczy to jeszcze o cukrzycy. Badanie musi zostać powtórzone i dopiero, gdy po powtórnym badaniu poziom glukozy będzie wynosił 100-125 mg/dl, koniecznie musimy o siebie zadbać. Taki wynik jest już poważnym sygnałem alarmowym, oznacza, że w ciągu kilku najbliższych lat może rozwinąć się cukrzyca. Kolejnym badaniem, które należy wykonać przy podwyższonym poziomie cukru jest test obciążenia glukozą. Oznaczenie cukru we krwi oraz test obciążenia glukozą od chwili stwierdzenie podwyższonego poziomu cukru i nietolerancji glukozy należy wykonywać raz do roku.

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

Ryzyko zachorowania zwiększa nadwaga i otyłość. U osób otyłych organizm przestaje być wrażliwy na insulinę – cukier zamiast trafiać do tkanek i narządów, zbiera się we krwi. Gdy stan taki utrzymuje się przez dłuższy czas, rozwija się cukrzyca. Nadwagę sygnalizuje BMI powyżej 25. BMI powyżej 30 to otyłość. Znacznie ma także obwód talii. Insulinooporności sprzyja otyłość brzuszna ; świadczy o niej obwód talii wyższy niż 88 cm. W zapobieganiu cukrzycy prawidłowa waga oraz właściwa dieta mają bardzo duże znaczenie. Dieta powinna być tak skomponowana, aby organizm nie był narażony na nagły wzrost i szybki spadek cukru we krwi. Cukier w normie może utrzymać jedzenie pięciu posiłków dziennie. To także sposób na to, aby uniknąć napadów głodu. W menu powinno znaleźć się jak najwięcej warzyw i produktów zbożowych po zjedzeniu, których poziom glukozy rośnie wolno. Do menu należy również włączyć nabiał, chude mięso, ryby. Stężenie glukozy można obniżyć i pozbyć się nadmiernej ilości kilogramów przechodząc na dietę 1200 kcal. Obniżeniu poziomu glukozy sprzyja picie minimum litra wody mineralnej dziennie.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz