Ważne informacje o cholesterolu

Ważne informacje o cholesterolu

Za wysoki poziom cholesterolu według szacunków lekarzy ma ponad 60 procent dorosłych Polaków. Tłuszcz ten jest niezbędny do życia, ale może też je odebrać. Jak utrzymać go na właściwym poziomie?

Czym jest cholesterol?

To rodzaj tłuszczy, który wchodzi w skład każdej komórki organizmu i jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania. Bierze udział między innymi w wytwarzaniu niektórych hormonów i witaminy D. Jego nadmiar osadza się na ściankach tętnic, zawęża ich światło i utrudnia przepływ krwi. Tak rozwija się miażdżyca – choroba, która prowadzi do udaru mózgu czy zawału serca.

Jakie powinny być prawidłowe wyniki?

Badanie cholesterolu robi się na czczo z krwi. Możemy sprawdzić sam cholesterol całkowity (ilość cząsteczek w osoczu krwi) lub wykonać lipidogram. W tym drugim przypadku zmierzone zostaną także:

  • cholesterol HDL. Norma u kobiet to 45 mg/dl, u mężczyzn 40 mg/dl;
    • cholesterol LDL. U osób zdrowych norma to 115 mg/dl. W przypadku osób podwyższonego ryzyka sercowego norma to 100 mg/dl;
    • trójglicerydy – norma wynosi 150 mg/dl krwi.

Przy umiarkowanym przekroczeniu wartości pomóc może odpowiednia dieta (uboga w tłuszcze roślinne i obfitująca w warzywa) oraz aktywność fizyczna. Jeśli wyniki znacznie przekraczają normy, prawdopodobnie lekarz zleci przyjmowanie statyn.

Jak układać menu antycholesterolowe?

Podstawą diety powinny być węglowodany złożone oraz błonnik. Zalecane produkty to między innymi owsianka, gruboziarniste kasze, pełnoziarniste pieczywo. Wskazane są praktycznie wszystkie warzywa z tym jednak, że nie powinny być doprawiane dużą ilością soli i dosładzane. Polecane są ryby, ale szczególnie tłuste ryby morskie gotowane, z rusztu, duszone. Należy ograniczyć tłuste mięsa i wędliny, cukier, produkty z białej mąki, tłuszcze zwierzęce. Powinniśmy jeść 5 posiłków: 3 główne i 2 przekąski. Przerwy między nimi powinny wynosić 2-3 godziny. W przypadku nadwagi dzienny limit kalorii ograniczamy do 1500 kcal. Dzięki temu tygodniowo stracimy 0,5-1,5 kilograma. W utracie wagi pomoże nam również aktywność fizyczna – minimum 30 minut codziennie.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *