Strona główna » Transport morski w Polsce

Transport morski w Polsce

W transporcie morskim nasz kraj nie należy do światowych potęg. Trudno jednak wyobrazić sobie Polskę bez portów morskich w Gdańsku czy Świnoujściu.

Transport morski w Polsce

Z historii portów morskich w Polsce

Polskie miasta portowe w historii wiele razy zmieniały swoją przynależność państwową. Już około X wieku istniał Gdańsk, który w XIV wieku dostał się pod panowanie zakonu krzyżackiego. Gdański świetnie się rozwijał, razem z Elblągiem i Szczecinem był członkiem hanzy. W Polski powrócił w 1454 roku, w pierwszej połowie XVII wieku był najbogatszym miastem Rzeczypospolitej i jednym z najbogatszych miast ówczesnej Europy. Do początków XIV wieku Elbląg był głównym portem państwa krzyżackiego, w granicach Polski znalazł się w XV wieku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku podjęto decyzję o budowie portu handlowego  i bazy marynarki wojennej w Gdyni.

Porty morskie po wojnie

Po II wojnie światowej Polska zyskała status państwa morskiego. Znaczna część obrotów handlu zagranicznego obsługiwał transport morski. W strukturze towarów, które przeładowywane były w portach w okresie PRL najważniejszą rolę odgrywał węgiel kamienny. Pod koniec lat 70. w polskich portach realizowano przeładunki sięgające w ciągu roku niemal 70 mln ton. Po zmianach gospodarczych i politycznych pod koniec lat 80. większego znaczenia nabrał transport samochodowy.

Nasze porty

Obecnie w Polsce najbardziej liczą się cztery porty morskie: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście. Dwa ostanie do niedawna tworzyły największy na Bałtyku zespół portowy. Statki, które z uwagi na małą głębokość nawigacyjną Zalewu Szczecińskiego nie mogły dopłynąć do Szczecina, kierowano do portu w Świnoujściu. Mniejsze porty znajdują się w: Policach, Kołobrzegu, Elblągu, Ustce, Darłowie, Stepnicy, Władysławowie. Rola, które porty te odgrywają jest niewielka. Port w Gdańsku ma parametry, które umożliwiają przyjmowanie największych jednostek pływających. Port Północy w Gdańsku to obecnie najgłębszy port na Bałtyku. Może przyjmować największe jednostki pływające.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Back to top