Strona główna » O pociągach specjalnych

O pociągach specjalnych

Większość z nas kojarzy pociągi z elektrycznymi składami, które jeżdżą po torach w Polsce lub ze starymi parowozami. Te dwa typy pojazdów szynowych dominują, ale od chwili, gdy George Stephenson skonstruował i zaprezentował „Rakietę”, powstało mnóstwo pociągów bardziej lub mniej typowych.

O pociągach specjalnych

Pociągi pancerne

Do pociągów specjalnych należą między innymi pociągi pancerne. Stworzono jest po to, aby brały udział w działaniach wojennych. Częściowo uzbrojone składy pojawiły się już podczas wojny secesyjnej w Ameryce oraz na polach bitew stoczonych podczas wojny francusko-pruskiej. W pierwszych latach XX wieku pociągów pancernych używali Rosjanie walczący przeciwko Japonii. Działa były lekkie, a ustawiano je na lorach kolejowych. Załoga była chroniona przez worki z piaskiem lub drewniane, podwójne ściany, pomiędzy którymi znajdowała się warstwa piasku. W tym czasie pociągi były niezwykle popularne, przemieszczały się zdecydowanie szybciej od konnej artylerii. Nad konstrukcją pociągu pancernego pracowało więc wiele armii. Wiele wysiłków włożono przede wszystkim we wzmocnienie pancerza. Po zakończeniu I wojny światowej uznano, że pociągi pancerne są bronią przestarzałą. Ten zależny od linii kolejowych typ broni przegrał z coraz bardziej nowoczesnym lotnicztwem i czołgami. Dzisiaj pociągi pancerne można zobaczyć tylko w muzeum.

Kolejki jednoszynowe

Wśród nich można wyróżnić dwa popularne rodzaje: koleje siodłowe (nazywane są takze kolejami typu alweg) oraz podwieszone. Koleje podwieszone nie są tymi samymi konstrukcjami co koleje linowe. Wagony w kolejach podwieszonych nie są zawieszone na linie. Mocuje się je do specjalnej platformy. Porusza sie ona po rozpiętej na słupach szynie. Pierwsza torowa kolej podwieszona została skonstruowana w 1861 roku przez Franza Fritza von Dücker. Koleje podwieszone na dwóch szynach pojawiły sie w Szwjcarii oraz w górach Harc. Jednoszynowa kolej podwieszona w 1901 roku zaczęła kursować w Wuppertal w Niemczech. Kolejka czynna jest do dziś, część jej toru biegnie nad miejskimi ulicami, część nad korytem rzeki.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Back to top