W naszym kraju niektóre ze szlaków komunikacyjnych (wschód-zachód, północ-południe) wykształciły się wielu temu. Przyczyniło się do tego położenie w Europie Środkowej, równinność terenu i przewaga nizin.
Drogi kołowe
Stanowią najbardziej rozgałęzioną i jednocześnie najgęstszą sieć transportową w Polsce. Ogólnie zostały one podzielone na:
- drogi o twardej nawierzchni (do tej kategorii należą także drogi, których nawierzchnia jest ulepszona. Nawierzchnia tych dróg może być np. bitumiczna);
- o nawierzchni nieulepszonej – zaliczane są do tej kategorii drogi na przykład z tłucznia;
- gruntowe.
Nawierzchnię twardą ma ponad połowa wszystkich dróg w Polsce. Spora część z nich to drogi o nawierzchni twardej ulepszonej. W efekcie wzrostu ruchu samochodowego przystąpiono w naszym kraju do budowy jezdni dwupasmowych i autostrad. Drogi kołowe można podzielić jeszcze według innego kryterium. Pozwoli ono podzielić je między innymi na drogi publiczne. Z kolei drogi te możemy podzielić na:
- krajowe. Mogą one mieć znacznie nie tylko krajowe, ale także międzynarodowe;
- wojewódzkie. To drogi, które mają znacznie tylko regionalne;
- powiatowe;
- gminne.
Najbardziej gęstą siecią dróg kołowych mogą pochwalić się w naszym kraju województwo śląskie. Gęsta sieć dróg występuje także w okolicach Warszawy i Łodzi oraz w północnej części województwa małopolskiego. Większość przewozów w transporcie samochodowym realizowana jest przez prywatne firmy. Przedsiębiorstwo Komunikacji Państwowej straciło już kilka lat temu monopol zarówno na transport towarów, jak i przewozy pasażerskie.
Transport kolejowy
Pod względem pracy przewozowej, która mierzona jest w tonokilometrach jeszcze w 1989 roku Polskie Koleje Państwowe zajmowały 6. miejsce. Wyprzedzały je ZSRR. USA, Chiny, Kanada i Indie. Po przemianach w 1989 roku doszło do znacznego spadku przewozów kolejowych. Coraz mniej towarów przewożonych było koleją. Zamkniętych zostało także wiele nierentownych linii pasażerskich. Liczba pasażerów przewożonych przez PKP stale się zmniejsza.