Nowa piramida zdrowia

Nowa piramida zdrowia

Nasza wiedza na temat wpływu jedzenia na zdrowie uległa zmianie, zmieniła się więc także piramida żywienie ogłoszona przez Instytut Żywności i Żywienia. Nowa piramida została przygotowana na bazie zaleceń WHO. Nie nazywa się ona już „Piramidą zdrowego żywienia”, ale „Piramidą zdrowego żywienie i aktywności fizycznej”. W nowej piramidzie ruch został połączony z dietą. Uznano, że bez tego organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować i bronić się przed chorobami.

Uzupełnieniem piramidy jest zasada, która mówi, że powinniśmy jeść często i o tej samej porze

Posiłków powinno być przynajmniej 4. Badania dowiodły, że osoby, które jedzą rzadko i nieregularnie, częściej chorują na choroby serca, cukrzycę, są otyłe. Najzdrowsza dieta nic nam nie da, jeśli co dziennie nie będziemy się ruszać przynajmniej 30-45 minut. Nie musimy od razu zapisywać się na siłownie, wystarczy, że zrezygnujemy z windy i będziemy chodzić pieszo czy będziemy spacerować. Ważne, aby robić to regularnie. Zgodnie z zaleceniami nowej piramidy, połowę tego co jemy, powinny stanowić warzywa i owoce. Dzienna optymalna porcja to 300 gram warzyw i 100 gram owoców. W ten sposób dostarczymy organizmowi odpowiedniej dawki związków (izoflawonów, flawonoidów, karotenoidów), które chronią przed coraz powszechniej występującymi dzisiaj chorobami nowotworowymi.

U podstawy starej piramidy zdrowego żywienia znajdowały się produkty zbożowe

W nowej znalazły się one wyżej, a to oznacza, że zdaniem dietetyków powinniśmy ograniczyć ich spożycie. Zawierają one dużą ilość błonnika, nie mogą więc zniknąć z jadłospisu całkowicie. Nie musimy się więc żegnać z makaronem i pieczywem, ale powinniśmy wybierać produkty z pełnego przemiału. Kolejny stopień piramidy zajmuje nabiał. Dietetycy zalecają picie 2 szklanek mleka dziennie. To porcja, która pokryje 60 procent dziennego zapotrzebowania na wapń. Na samym szczycie piramidy znajdują się słodycze i tłuszcze zwierzęce. Są to produkty, które całkowicie powinniśmy odstawić. Zastępuje je olejami roślinnymi, a słodycze orzechami.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *