Jak zdrowo smażyć?

Jak zdrowo smażyć?

Dietetycy odradzają nam jedzenie smażonych potraw. Czasem jednak mamy ochotę na zjedzenie czegoś smażonego. Jakiego tłuszczu wtedy najlepiej jest użyć?

O tym, że niektóre tłuszcze nadają się do smażenia, a inne nie, decyduje tak zwany punkt smażenia. Jest to temperatura, przy której tłuszcza rozpada się na kwasy tłuszczowe i glicerol, traci swoje właściwości odżywcze i dymi. Przy długotrwałym lub przy zbyt mocnym ogrzewaniu wydziela się akroleina – substancja uznana za rakotwórczą.

Smalec

Jest bardzo dobry do smażenia, ale zawiera nasycone kwasy tłuszczowe. Podnosi poziom cholesterolu całkowitego we krwi, w szczególności jego frakcji LDL, podnosi także poziom trójglicerydów. Smalec można bezpiecznie rozgrzać do wysokiej temperatury (wieprzowy można ogrzać do temperatury 210 stopni Celsjusza), w efekcie smażone na nim kotlety nie są przesiąknięte tłuszczem. Wbrew więc pozorom potrawy smażone na smalcu nie są wybitnie kaloryczne. Do pieczenia i smażenia w wysokiej temperaturze nadaje się nie tylko smalec wieprzowy, ale także gęsi, który zawiera dużą ilość jednonienasyconego kwasu oleinowego.

Oliwa

Jest  podstawowym składnikiem diety śródziemnomorskiej. Pomaga zapobiegać chorobom serca i cukrzycy, korzystnie wpływa na poziom cholesterolu. Jeśli smażenie nie wymaga bardzo wysokiej temperatury, możne użyć oliwy z oliwek. Lepsza będzie jednak rafinowana, której temperatura dymienia wynosi 210-220 stopni Celsjusza. Oliwa extra virgin jest smaczna i bardzo bogata w antyoksydanty. Powinno się jej używać przede wszystkim do sałatek.

Olej rzepakowy

Bez obaw możemy go rozgrzać do wysokiej temperatury. Już od kilka lat olej rzepakowy jest uznawany za najzdrowszy tłuszcze. To dzięki temu, że ma on najlepsze proporcje kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3. Zawiera także małą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki temu obniża złą frakcję cholesterolu – LDL. Olej rzepakowego możemy używać do pieczenia, smażenia, do gotowania warzyw. Do gotowania, smażenia i pieczenia wybieramy olej rafinowany.

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *